Има
разних чуда. Али то је било некакво посебно чудо. Десило се у косовском
манастиру Зочиште. Прво што нам је настојатељ архимандрит Стефан рекао било је
то да главну светињу породице представљају мошти светих бесребреника Козме и
Дамјана. Те мошти се јако поштују, долазе им не само са Косова, него и из
Србије, што за Србе сада представља немали подвиг. Штавише, мошти поштују и
Албанци, како каже о Стефан. Треба знати да је манастир смештен у албанском
окружењу. У селу крај манастира уздиже се џамија. Иза зидина тачно по распореду
допире глас мујезина. Манастир као да се налази у позадини непријатеља.
"Како
то Албанци!? Па они су муслимани! "- Питао сам се. Отац Стефан се кротко
осмехнуо и раширио руке, као да каже: "па ипак ..." "Па шта они
чине?"
-
"Долазе, моле се, доводе болеснике, поготово децу ...".
Што више
ми је отац Стефан објашњавао, тим су ми прилике постајале несхватљивије
-
"Па како се они моле у православној цркви?"
-
"Ћутке, по своме. Ми не слушамо ".
- "И
они целивају мошти?"
-
"То је њихова ствар. Ми специјално за њих стављамо простирку на под. Они
лежу под мошти. Леже и добијају помоћ ".
Све то ми
се чинило некако невероватним.
- "
Па онда , чује ли Христос њихове молитве ? "
- "
Многи се исцељују ... "
Наравно
да сам потпуно веровао оцу Стефану , али ми је , признајем , синуло како би
тако нешто требало видети лично , сопственим очима . Осетио сам да ако некоме у
Русији испричам како Албанци долазе у православне манастире да се исцељују ,
можда ми не поверују , исувише је све то невероватно .
Козма и
Дамјан даривали су ми такво чудо . После трпезе , када смо већ паковали кофере
, спремајући се за одлазак , зачуо сам гласан дечји крик . Пошто је у нашој
групи било петоро деце , прва помисао је била : да се није нешто десило ? Али
сам у омањем манастирском дворишту видео сцену која ме је запањила : тата и
мама водили су манастирском стазом своје дете од 5-6 година , које је на сав
глас очајнички вриштало , као да га неко коље . Уста су му била тако широко
отворена да је изгледало како заузимају већи део лица . При томе је сам себе
ударао длановима по образима или почињао да се гребе по лицу и телу . На њему
су се већ видели трагови тих огреботина , чак до крви . Призор је био језив !
У сусрет
им је кренуо монах који ништа није питао , већ их је повео за собом у цркву .
Имао сам осећање као да их већ познаје .
- "
Ко су то ? " - Упитах га .
- "
Албанци , дошли су код Козме и Дамјана " .
- "
Знате их ? "
- "
Не , никада их код нас нисам видео , вероватно су издалека ... " -
одговори ми .
У цркви
је монах некако смирено и навикнуто узео сукнену простирку и простро на под
испод моштију . Родитељи су спустили дете тако да му глава буде тачно испод
моштију . Током првих минута дечакова вриска се само појачала . Храм су
испунили урлици . Било ми је жао да гледам јадну мајку како , нагнута над
својим дететом , ничим не може да му помогне . Отац је стајао нешто по страни ,
стиснувши шаком шаку на трбуху . Повремено је бацао погледе час на сина , час
на иконе .
У храму
није било никога осим албанске породице , монаха и мене . Остали наши
ходочасници , премда су и чули урлик , нису се решили да уђу у цркву .
Урлици су
постепено почели да се стишавају и прелазе у јецаје .
Све то
потрајало је десетак-петнаестак минута. Дете се сасвим смирило, полежало још
неко време под моштима. Да га мама није подигла, вероватно би ту и заспао.
Монах је сложио простирку.
Породица
се враћала манастирским вратницама у другом расположењу.
Помислио
сам какво сам се чудо удостојио да видим! Чудо не само у исцељењу детета, него
је оно главно и веће чудо у томе што сам видео како Албанци долазе у српску
светиње по помоћ, у оне светиње које су сами рушили, Србима које су сами
протеривали. Јер, управо тај манастир су пре неких десет година Албанци
срушили, монахе протерали, саборну цркву минирали и дигли у ваздух. И ево их
сада како сами долазе у њега по помоћ и исцељење. Шта је то друго до духовна
победа нас Срба! Чини ми се да тај Албанац више никада неће дићи руку на српском
светиње.